Is de plantenziekte: "roest" schadelijk/giftig voor mens en dier?

In de tuin hebben wij één plantensoort (onkruid) met de plantenziekte roest. Op zich prima want het is onkruid en het moet toch weg. Het zijn echt perfect ronde "pokken" met allemaal dezelfde afmeting (het is op een bizarre manier zelfs mooi).

Kan ik het gewoon aanraken zonder me zorgen te maken? We hebben ook katten rondlopen daar die af en toe plantjes eten om van hun haarbal af te komen.

Is het schadelijk voor mij? Mijn katten of mijn andere planten? (tot nu toe heb ik het alleen bij die ene soort gezien)

Toegevoegd na 5 dagen:
Ze waren bijna allemaal al dood, deze was pas net "aangetast".

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Tuin
4.8K

Het beste antwoord

Bijna zeker heb je geen schimmelziekte gezien, maar een aantasting van een van de velen soorten gallen.
Die zichtbaar zijn als talrijke rood- geel of oranje kleurende bolle blaasjes, soms met heel veel bijeen op een blad.
Mogelijk heb je het gezien op een van de velen soorten, melkdistels, die geel bloeien.
Een melkdistel is geen echte distel, maar het lijkt er een beetje op.
Dezen planten zijn niet giftig en zelfs goed eetbaar voor konijnen e.d.
Op andere soorten onkruid komt dit niet voor en is ook niet besmettelijk voor andere planten.
Mocht het wel roest zijn, dan is dit volkomen ongevaarlijk voor mens en dier.

Toegevoegd na 2 uur:
Op de foto een blad van de akkermelkdistel, compleet met de gallen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er in het midden ervan een gaatje zit, dan is de galvlieg/ wesp er al uit.
Paddestoelen zijn de vruchtlichamen van schimmels, die in dit geval op hout leven, de schimmel 'roest' is een schimmel die op levend blad leeft, dus is het een heel andere soort.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We wachten het even af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je foto gezien, weet nog niet of het een schimmel is of een galaantasting.