Hoe kan ik werkoverleg afdwingen?

Ik ben werkzaam voor de Rijksoverheid, mijn CAO is de CAO rijk.

Ons laatste werkoverleg was 29 september 2023. Bij dat werkoverleg zat ook de nieuwe manager. Met hem is afgesproken dat we november en december ook nog een overleg zouden krijgen omdat de vorige manager er een enorme teringzooi van gemaakt had.

In de notulen zijn een heleboel afspraken vastgelegd. Maar tot op heden is daar niets van gerealiseerd. Allemaal zaken die de manager zou oppakken.

Nu heb ik een paar keer om een werkoverleg gevraagd en dan zei de manger: "Binnenkort" en zo modderen we aan.

Toen heb ik in februari een mail naar de manager gestuurd, met het volledige team in de CC dat ik een werkoverleg wil plannen. Dat heeft hij genegeerd, maar hij heeft wel na 2 weken een mailtje gestuurd naar onze algemene tram mailbox met een uitnodiging voor een overleg op 26 april. Deze mail heb ik toen maar doorgezet naar het team.

Vervolg in de reactie
*algemene tram mailbox moet zijn "Team mailbox"

1.8K
HeerVoldemort
een week geleden
Vervolgens plant de manager een rondleiding op een nieuwe locatie voor het halve team op 26 april. Daarbij heeft hij tegen diverse collega's gezegd "Dan kan ik mooi dat werkoverleg afblazen." Dus ik weer een mail naar de manager, weer met het team in de CC met het verzoek om de datum te wijzigen i.v.m. de rondleiding. Wordt weer genegeerd. En vandaag stuurt hij een mail: "I.v.m. de rondleiding gaat het werkoverleg niet door, nieuwe datum volgt." Ik ben het zat, die kerel moet zijn werk gaan doen en zijn afspraken gaan nakomen. Ik ben echt heel kwaad.
ronron1212
een week geleden
En de vraag is?
Ritsuka
een week geleden
Wat wil je nu weten?
Edraket
een week geleden
Werkoverleg is moeilijk af te dwingen. Zoek medestanders onder collega's.
Samen sta je sterker. Als er een ondernemingsraad is, benader met de collega's de individuele leden daarvan, en probeer dit punt op de agenda van de ondernemingsraad te krijgen.
HeerVoldemort
een week geleden
Wat de vraag is? Staat bovenaan toch?
Inekez1
een week geleden
Die manager heeft zelf ook nog een leidinggevende, of iemand die eindverantwoordelijk is toch? Als je op het niveau van de manager geen ingang vindt, kun je of een stap lager (je collega's die ook allemaal onder die manager vallen), OF een stap omhoog. Want dat gebrek aan management heeft ofwel nadelige gevolgen voor de werknemers, ofwel nadelige gevolgen voor het werk dat gedaan moet worden, of het heeft helemaal geen gevolgen en dan is die hele functie van de manager dus overbodig. In alle 3 gevallen goede reden om te melden bij de (eind)verantwoordelijke.
jc54
een week geleden
Werkzaam bij de rijksoverheid. Dit is een veel omvattend "bedrijf". Welke tak? Hoe groot is jullie afdeling/team?
Ikhebgeenidee
een week geleden
Wat verwacht je van zo'n werkoverleg? Dat de manager dan wel de afspraken na komt?
Ik zou eerder kijken naar de hierboven genoemde alternatieven: met collega's een front vormen, naar de leidinggevende van de manager gaan en/of naar de OR.
tinus1969
een week geleden
Inderdaad, escaleren naar de leidinggevende van je leidinggevende.
HeerVoldemort
een week geleden
@jc54
De bedrijfstak maakt niet uit omdat we binnen het rijk maar 1 CAO hebben. @Ikhebgeenidee
Ik wilde met het werkoverleg de notulen bespreken van de vorige vergadering. Vaststellen dat er niets gebeurd is, harde afspraken maken en hopen op verbetering, zo niet, escaleren naar de baas van mijn manager.
Ikhebgeenidee
een week geleden
Gezien de beschrijving die je geeft heeft het weinig zin om te wachten op werkoverleg. Te meer daar hij , zoals beschrijft een datum zegt om dat dan weer te annuleren.
Wacht niet langer (wat alleen maar meer frustratie geeft), maar zoek een manier om binnen je werk dit aan te kaarten. Bij voorkeur gesteund door collegae.
tinus1969
een week geleden
Sorry, maar je denkt te veel in ambtelijke procedures. Je wacht op een werkoverleg dat bewust(?) niet komt. Daarmee trap je precies in de procedurele valkuil van je leidinggevende.
Dat werkoverleg is bijzaak. Er zijn blijkbaar ernstige tekortkomingen en onvrede op je werk en als je leidinggevende die niet wil bespreken, wordt het tijd voor escalatie naar de leidinggevende van de leidinggevende.
tinus1969
een week geleden
Dit is waar het om gaat, citaat van jou ‘ In de notulen zijn een heleboel afspraken vastgelegd. Maar tot op heden is daar niets van gerealiseerd. Allemaal zaken die de manager zou oppakken.’

Geef als eerste antwoord